OCAK2022
MAVİ YOLLAR
İzmir'in mavi yolları Bu ay yeni bir yazı dizisine başlıyoruz. Konumuz İzmir’in bisiklet yolları… Artıları ve eksileri ile bu mavi yollar hayatımıza neler getirdi? Bisiklet kullanımına katkısı ne oldu? Elimden geldiğince sizler için incelemeye çalışacağım. Ama önce, bisikleti 1950'li yıllardan itibaren bir yaşam şekline dönüştüren Hollanda'dan biraz bahsetmek istiyorum. Böylece İzmir’in bisiklet yollarında gördüğümüz eksiklere biraz da iyimser ve umut dolu gözlerle bakabiliriz. İkinci Dünya Savaşı sırasında tamamen yıkılan şehirlerini yeniden inşa eden Hollandalılar ekonomi politikaları sayesinde kısa zamanda yüksek bir gelir seviyesine ulaştılar, bu da şehirlerdeki araba sayısının hızla artmasına neden oldu. Bir süre sonra baş gösteren park yeri sıkıntısı o kadar yüksek boyutlara ulaştı ki yeşil alanlarını yok edip otopark yapmaya başladılar. Trafikte bu kadar çok arabanın olması beraberinde trafik kazalarını da getirdi, 1972 yılında 3000 kişi trafik kazalarında hayatını kaybederken bunların büyük çoğunluğu sokakta oyun oynayan çocuklardı. Çocuk ölümlerinin artması “Stop de Kindermood” çocuk ölümlerini durdurun hareketini başlattı. 1973 yılında başlayan petrol krizi 3 milyon araca sahip Hollanda için değişimi ilk tetikleyen unsurlardan bir tanesi oldu. Pazar günleri araçların trafiğe çıkışı uzun bir süre yasaklandı. Binecek araç bulamayan Hollandalılar bisiklete yönelmeye başladı. Lahey ve Tilburg bisiklet yolları yapılan ilk şehirler oldu. Bisiklet yollarının bisiklet kullanımı 3’te 2 oranında arttırdığı söyleniyor. Bugün Hollanda bir bisiklet ülkesi, şehir merkezleri dışında 6 bin kilometre bisiklet yolları var.