SUBAT2020 Gülhan Berkman Yakar
Dijital Kariyer
Dijital Kariyer Geleceklerindeki kariyerlerini şimdiden şekillendirmeye çalışan gençler için en önemli konu, elbette ki kendileri için doğru mesleği belirleyebilmektir. Anne babaların da bu konudaki görüşleri ve yönlendirmeleri elbette çok değerli ve etkili oluyor. Aslına bakarsanız bu seçimin iki yönü var. Birincisi kendini tanımak , ikincisi ise meslekleri tanımak.... Kendini tanımak derken kişinin mizacı, yetenekleri, yetkinlikleri, istekleri, güçlü yönleri, değerleri gibi konularda derinleşmek ve bilgi sahibi olmaktan söz ediyorum. İnsanın kendini tanıması her ne kadar zor olsa da bir danışman veya koç ile çalışmak, işleri her zaman çok daha kolaylaştırıyor. Diğer yandan, meslekleri ne kadar biliyor ve tanıyoruz? Diyelim ki bu konuda da oldukça iyi bir birikim var ama dijital bir çağda her şey hızla değişirken mesleklerin ve çalışma hayatının gelecekte de bugünkü gibi kalacağını düşünebilir miyiz? Belki de gençlerin var olan üniversiteler ve bölümlerden başka seçeneklerinin olmadığını düşünebilirsiniz bugün için ama bu anlamda da gelişim ve değişim hızla devam edecek gibi görünüyor. Örneğin tarihinde ilk kez (5 Kasım 2019 'da ) YÖK ,“Geleceğin Meslekleri, Mesleklerin Geleceği” adı altında bir çalıştay düzenleme gereği duydu. Sonuç olarak akademi ve iş dünyasının temsilcileri, YÖK çatısı altında böyle bir kongrede birleşip gelecekte ne gibi yeni mesleklerle karşılaşılabileceğini ve günümüzdeki mevcut mesleklerin gelecekte nasıl şekilleneceğini konuştular. Bir gerçek var ki iş dünyasında bugün neredeyse tüm alanlarda çok farklı teknolojik altyapılar kullanıyor ve geleneksel iş tanımlarının ötesindeki istihdam pozisyonlarına elemanlar aranıyor. Avrupa Birliği Komisyonu tarafından geçtiğimiz yılın nisan ayında yayınlanan rapora göre de dijitalleşme, son 10 yılda çalışma hayatına 2 milyon yeni iş kolu katılmasını sağlamış durumda. İsterseniz bugünlerde Z Kuşağının üstlendiği, Alfa Kuşağının da gelecekte üstleneceği mesleklerin birkaçına birlikte bakalım: Büyüme Korsanı Bir Büyüme Korsanı şirketin; pazarlama, ürün geliştirme, satış gibi farklı birimlerinden aldığı bilgilerle, büyümenin en etkili yollarını ve sonuçlarını inceliyor. Büyüme Korsanının, sorumluluk alanında temel olarak arama motoru optimizasyonu, arama motoru pazarlaması (SEO/SEM), dijital analiz araçları (Google Analytics vb.), sosyal medya, e-mail ve mobil pazarlama ölçümlemeleri, viral pazarlama gibi konular var. Inbound Pazarlama Uzmanı İçerik pazarlaması, SEO, sosyal medya gibi araçlarla müşterilerin önce ilgisini, ardından da sadakat sürekliliğini oluşturuyor. Görevleri arasında, şirketin ideal müşterilerini tanımlamak ve bu tanımlar eşliğinde müşteri ilgisine yönelik içerik, ton, mesajlar, anahtar kelimeler vb. araçlarla stratejiler üretmek yer alıyor. Inbound Pazarlama Uzmanının, iyi bir analitik kapasitenin yanı sıra online pazarlama, veri tabanları ve müşteri ilişkileri yönetimi (CRM) hakkında da geniş bilgiye sahip olması gerekiyor. Sanal Gerçeklik Mimarı Günümüzde Sanal Gerçeklik Mimarından; programlama, görüntü yönetimi, 3B ve sanal gerçeklik geliştirmek için gereken yazılımlar konusunda teknik bilgiye sahip olması bekleniyor. Şirketlerde bu rolün amacı; müşterilerin, gerçek dünyada yer almadıklarını unutacak kadar gelişmiş sanal gerçeklikler yaratmak. Web Analisti Temelde online aramalardaki görünürlüğü artırmak amacıyla analiz metriklerini referans alarak, genel web sitesi performansını iyileştirmek için önerilerde bulunan kişi. Trend veri raporları ile çalışan, pazarlama stratejilerini analiz eden Web Analist, aynı zamanda ziyaretçi davranışlarını izliyor ve bu davranışlar doğrultusunda optimizasyon için yeni eğilimler ve stratejiler geliştiriyor. Söz konusu meslekler bildiklerimizin küçük bir kısmı henüz adları bile ortada olmayan neler neler çıkacak ortaya kim bilir? Dijital dünyada meslek seçebilmek görünen o ki, önce dijital donanımlı insan olabilmekten geçiyor. Sevgiyle kalın.