OCAK2017 Tutku Konuk Altındal
Girişimci kadın olmak...
‘Kadın olmak’ ve ‘girişimci olmak’ ayrı ayrı ele alındığında Türkiye’de oldukça zor olan iki kavramdır. Hele hele girişimci bir kadınsanız işiniz çok daha zor. Birleşmiş Milletler bünyesinde 2014 yılında başlatılan Women’s Entrepreneurship Day-Kadınların Girişimcilik Günü (WED) organizasyonu, işte tam da bu iki kavramın önemine değiniyor. İş dünyası, sağlık, eğitim, bilim, sanat, medya gibi farklı alanlarda başarıya ulaşmış girişimci ve lider kadınları biraraya getiren bu inisiyatif, 2014 yılında Animal Fair Media Inc. şirketinin sahibi Wendy Diamod tarafından kurulmuş. Bugün 2030 Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri arasında önemli bir yeri olan cinsiyet eşitliği ve kadın işgücünün istihdama katılması konusu ile paralellik gösteriyor. WED tüm yıl boyunca, iş dünyasındaki kadınlara destek vermek için bir hareket oluşturup ve hem kadın liderleri hem de kadın girişimcileri ekonomik gelişime katkıda bulunması ve toplumları ileriye taşıması için destekliyor. WED çatısı altında her yıl aynı tarihlerde bir araya gelip kendi hikayelerini anlatan girişimci kadınlar, geçtiğimiz ay İstanbul’da toplandı. Toplumun gelişmesinin kadınların gelişimiyle gerçekleşebileceğine inanan Hande Unan, yaklaşık üç yıldır WED Türkiye Elçisi olarak görev yapıyor. Profesyonel hayatta farklı pozisyonlarda görev alan Unan, iş kadınlarını destekleyecek çalışmaları ile hepimize ışık tutuyor. Sektörel Liderlik ve Girişimcilik Hareketi Kurucusu ve G-20 Vakfı Türkiye DirektörüBarış Zafer Öner moderatörlüğünde gerçekleşen organizasyonda Turcas Petrol Yönetim Kurulu Üyesi Banu Aksoy Tarakçıoğlu, Ashoka Türkiye Vakfı Yönetim Kurulu Üyesi Şengül Akçar, gazeteci Meliha Okur, Barış Zafer Öner, sanatçı Seçil Erel, pilates eğitmeni Ayça Çalımer Kaşıkçı, yazar Mine Çakır Topal, anaokul işletmecisi ve yazar Esra Aylin Akalın, TÜBİTAK Proje Yürütücüsü Dilek Telci, Türkiye Özel Okullar Birliği Yönetim Kurulu Üyesi Mina Akçen ile Borusan Mannesmann Avrupa Bölgesi Satış ve İş Geliştirme Yöneticisi Hande Unan konuşmacı olarak yer aldı. Hayallerini işe dönüştüren kadın girişimciler, Türkiye’deki kadın girişimciliğine küresel bakış, geleceğin girişimci kadınları için bugünün genç kız eğitimi, sanat ve sağlıklı yaşam alanlarındaki girişimci kadın hikayeleri, Türkiye’nin sosyal girişimci kadınları ve toplumsal gelişim, iş dünyasına yön veren lider kadınlar, şirket yönetimi ve kadın girişimciliği, bilim ve akademi dünyasının girişimci kadınları konferansın ana başlıklarını oluşturdu. 1.4 milyon insana ulaşan kadın girişimciler çeşitli konferanslarla anılıyor, BM tarafından canlı olarak yayınlanıyor ve 144 ülkeye ulaşıyor. WED’in misyonu, tüm dünyada değişimi sağlayacak olan 4 milyar kadını güçlendirmek ve yoksulluk içinde yaşayan 250 milyon genç kıza destek oluyor. WED’in tüm dünyada kutlanma nedenleri arasında kadınların küresel işlerin %66’sını gerçekleştirmelerine rağmen, dünya gelirinin sadece yüzde 10’unu kazanıyor olmaları, tüketici alımlarının yüzde 85’ini oluştururken, küresel harcamalar içindeki 20 trilyon USD’ı yönetiyor olmaları yer alıyor. Türkiye için benzer istatistikler mevcut ama kadın/erkek bazında alt kırılımları olmadığı için kıyaslama yapmak mümkün değil. Ama ortada su götürmez bir gerçek varsa o da dünyadaki tüketimi kadınların yönettiğidir. O yüzden iyisi mi girişimcilik alanında kadınlarımızı destekleyelim ve bu konuya ağırlık verelim. Belki de zor bir yılı geride bırakan ülkemizin en büyük ihtiyacı girişimci kadınlarıdır. Herkese emeğinin karşılığını alacağı başarılı bir 2017 dilerim.