SUBAT2021
İSMET ARIKANTÜRK
Yirminci yüzyılın başlarında meydana gelen politik ve ekonomik savaşlar dünyadaki her şeyi olduğu gibi sanatı da etkiledi. Toplumsal değişiklikler insan hayatında büyük değişimlere yol açtı. Sanatçıların sanata bakışları değişti; bu hem düşünceyle hem malzemeyle oldu. Fotoğrafın keşfi sanat dünyasında kırılma noktası oldu. Gerçek artık olduğu gibi yakalanmıştı, resmin belgesel boyutu yön değiştirmiş, iktidarını fotoğrafa bırakmıştı. Böylece resim sanatı da farklı bir yapıya büründü. Fotoğraf sanatının gelişmesi ile farklı anlatımlar su yüzüne çıktı. Bunlar baskı tekniklerinde yapılan deneysel bazı işlerdi. Bunun yanı sıra kolaj ve üst üste baskı gibi anlatımlar fotoğrafın öncü girişimleri oldu. Fotomontaj bu dönemde yapılan başka bir teknik anlatımdı. Fotomontaj sayesinde istenilen birçok imaj, yazı veya herhangi bir görüntü kusursuz olarak yeni bir fotoğraf halini aldı. Fotoğrafın içindeki görüntüler bambaşka bir anlam ifade etmeye başlar oldu. Ayrıca baskı ve negatif üzerindeki oynamalarla, resimsel renklendirmeler de bu yenilikçi akıma katıldı. Özgürlükçü yapı yaratma isteği ön plana çıktı. Yirminci yüzyılın ikinci yarısında fotoğraf sanatının sade ve net anlatımı rafa kalkmış, fotoğraf anlayışı değişime uğramıştı. Bu değişim görüntü zenginliğine, fotoğraftaki öğelerin çoğalmasına, manipülasyonun artmasına yol açtı. Sanatçı kendi hayal gücünden yararlanmaya yöneldi; bu yöneliş fantastik bir dünyanın kapılarını açtı. Böylece kurgusal (kreatif) fotoğrafçılık akımı çıkmış oldu. Mekân, ışık ve model tasarımları hikâyelerle birleşince ortaya olağanüstü görsel zenginlikteki işler çıktı. İsmet Arıkantürk yıllar önce yaptığı bir yolculukta ortaçağdan kalma pitoresk kentleri, romantik şatoları, uçsuz bucaksız üzüm bağları ve sık ormanlarıyla dillere destan Ren bölgesini ziyaret ettiğinde hayatının değişeceğini bilemezdi. Yolu o yöredeki Polch kasabasındaki oyuncak müzesine düştüğünde porselen bir bebek satın aldı. Büyülenmişti. Böylece düşsel bir yolculuk da başlamış oldu.