OCAKSUBAT2023 Günter Soydanbay
Bir yıl sonra Kemeraltı Mahallesi nasıl algılanıyor?
Bir yıl sonra Kemeraltı Mahallesi nasıl algılanıyor? Hatırlarsanız İzmir Büyükşehir Belediyesi geçen sene, Kemeraltı’nın nasıl algılandığını anlamak için bir araştırma yapmıştı. Katılımcılara Kemeraltı denince akıllarına ilk neyin geldiği, Kemeraltı’nın onlarda hangi duyguları uyandırdığı ve Kemeraltı’nı en iyi simgeleyen/anlatan şeyin ne olduğu sorulmuştu. Aradan geçen zamanda Tarihi Liman Kenti UNESCO Dünya Geçici Miras Listesi’ne girdi. Bunun üzerine TARKEM aynı araştırmayı -kapsamını biraz genişleterek- bir sene sonra tekrarladı. Gelin çıkan sonuçları birlikte yorumlayalım. Geçen seneki gibi Kemeraltı denince akıllara ilk gelen şey tarih ve alışveriş. Yani İzmirliler Kemeraltı’nı tarihi bir AVM olarak görüyor diyebiliriz. Bu Kemeraltı’nın önündeki en büyük iletişim sorunu. Yapılan araştırmalara göre Kemeraltı, Kemeraltı olduğu zamanlarda 13 farklı rol oynamaktaymış. Çarşı bunlardan sadece biri. Şu anda diğer roller olan konaklama, ibadet, eğlence, üretim, kültür sanat ve uluslararası ticaret gibi konular akla hiç gelmiyor. Bu yüzden önümüzdeki süreçte temel iletişim hedefi Kemeraltı’nın algısını genişletmek olmalı. İkinci soru Kemeraltı’nın İzmirliler’de uyandırdığı duygular hakkında. Halkın Kemeraltı ile en çok özdeşleştirdiği his uzak ara nostalji. Bunu keyif takip ediyor. Nostalji, yüzeyde olumlu gibi görünse de aslında pasif bir duygu. Aynı zamanda nostaljinin, olumsuz bir duygu olan acımayla arasında yüksek bir geçirgenlik bulunmakta. İlginç şekilde nostaljiyi en çok hissedenler Z Kuşağı! Bunu, yurtdışına kaçış, Ege sahillerine kaçış fantezileriyle beraber okumak lazım. Gençler eskiden her şeyin daha güzel ve naif olduğunu düşünüyor. Kemeraltı da İzmir’de o hissiyatın ete kemiğe bürünmüş hali! UNESCO sürecinin bilinirliğini ölçmek için de bir soru sorulmuş. Ne yazık ki katılımcıların büyük çoğunluğu UNESCO gelişmelerinin farkında değil. Her on katılımcıdan sadece üçü Kemeraltı Mahallesi’nin UNESCO Dünya Mirası Geçici listesine girdiğini biliyor. Bununla beraber Kemeraltı’nı ziyaret etme sıklığı ve eğitim seviyesi arttıkça UNESCO bilinirliği de yükseliyor. Yine de Kemeraltı’nı her gün ziyaret edenlerin bile yarısından fazlası sürecinden haberdar değil. Özetle süreç hakkında bilgilendirme çalışmalarına hız vermek ve bunları çeşitlendirmek faydalı olacak. Kemeraltı’nda gerçekleştirilmek istenen şeylerden biri de kaliteli eğlenceyi ve gece hayatını mahalleye geri çekmek. Bu doğrultuda katılımcılara Kemeraltı'nda gece vakit geçirmeleri için nelerin değişmesi gerektiği sorulmuş. Beklenildiği üzere insanların Kemeraltı’nı gece ziyaret edilebilmesi için önce bu mahalleyi güvenli olarak algılamaları gerekiyor. Aydınlatma bu konu özelinde dile getirilen en büyük talep. Bunu kaliteli restoran kafe ve eğlence mekanları takip ediyor. Daha sonra kültürel aktivite talebi geliyor. Buradaki resim son derece net. Önce Maslow’un İhtiyaçlar Piramidi’nde en altlarda yer alan güvenliği sağlamak gerekiyor. Halk ancak bu ihtiyaç giderildikten sonra diğer mesajları duyabilir. Son olarak katılımcılara bir sihirli değnek verilmiş ve onlardan Kemeraltı Mahallesi hakkında bir şeyi değiştirmeleri istenmiş. Kemeraltı’nın tarihi dokusunun korunması ve geliştirilmesi en sık dile getirilen talep. Halk mekanın eski dokusunun korunmasını, tarihi yapıların restore edilmesini istiyor. Bunu tabela kirliliğinin ortadan kaldırılması, düzen, temizlik, altyapı gibi talepler takip ediyor. Daha sonra daha kaliteli dükkanlar ve esnaf beklentisi var. Ez cümle, Kemeraltı duyulara daha çok hitap edecek bir şekle bürünebilirse İzmirliler de bu mahalleye daha olumlu bakmaya başlayacaktır. Daha önce de belirttiğimiz üzere, Kemeraltı Mahallesi İzmir turizminin kaldıracı. Eğer Kemeraltı turist çekebilirse İzmir turist çeker. Eğer Kemeraltı serpilirse İzmir de serpilir. Bu konuda bir çok paydaşa görev düşüyor. 2023 Kemeraltı Mahallesi özelinde bir olumlu gelişmeye sahne olacak. Bunları da ileriki yazılarımıza bırakalım. Yeni yılda sizlere mutluluk, huzur ve sağlık diliyorum.